Informatie over parodontologie voor patiënten

Het parodontium is het steunweefsel van uw tanden en kiezen. Het omvat de vezels en het bot waarmee de gebitselementen in de kaak bevestigd zijn.

Ontsteking

Tandplaque op de tanden en kiezen veroorzaakt een ontsteking in de rand van het tandvlees. De ontsteking kan zich uitbreiden van de tandvleesrand naar het daaronder gelegen kaakbot. Daardoor gaat kaakbot rondom de tanden en kiezen verloren.

Op tijd laten behandelen

Uiteindelijk kan er zoveel kaakbot verdwijnen dat de tanden en kiezen los gaan staan en tenslotte uitvallen. Een tijdige behandeling kan het verlies van tanden en kiezen voorkomen.

DPSI-score

De DPSI-score geeft globaal de parodontale situatie in uw mond aan. Het gebit wordt verdeeld in zes gebieden, elk gebied kan een cijfer krijgen variërend van 0 tot 4. DPSI is een afkorting voor Dutch Periodontal Screening Index.

0 Het tandvlees is gezond
1 Het tandvlees in ontstoken (gingivitis)
2 Naast gingivitis zit er ook tandsteen
3- Afbraak van de steunweefsels
3+ Parodontitis in combinatie met teruggetrokken tandvlees
4 Een verdere verslechtering van de situatie (pockets van 6mm en groter)

Actueel

Paropraktijk Utrecht viert dit jaar zijn 30-jarig jubileum. Al 30 jaar is onze praktijk toonaangevend in de parodontologie. Wat hebben we bereikt sinds de oprichting in 1989 en hoe zijn wij de toekomst tegemoet?

Voor patiënten

De behandeling van parodontale problemen betreft het steunweefsel van uw tanden en kiezen. Dit vergt veel tijd van uw eigen tandarts. Daarom kunt u door uw tandarts naar ons worden doorverwezen.

Voor verwijzers

Binnen onze praktijk houden wij ons uitsluitend bezig met de behandeling van de tandvleesproblemen van uw patiënten. Voor andere tandheelkundige zorg of voor controles verwijzen wij ze naar u terug.

“Ik bied mijn patiënt de zorg die ik zelf zou willen ontvangen. Dit betekent de tijd nemen, voelen, denken en dan samen ervoor gaan!”

drs. Elmira Boloori, parodontoloog

Afspraak maken of
meer informatie:

T 030 287 05 60
balie@paropraktijk.nl

Bezoekadres:
Livingstonelaan 466
3526 JB UTRECHT

Routebeschrijving

Blijf op de hoogte:

© 2000 paro•praktijk•utrecht  •  Algemene voorwaarden  •  Disclaimer  •  Privacyverklaring  •   Onze praktijk en corona